Wilfried Nijhof
De keramiek objecten tonen een veelzijdig gebruik van klei, een materiaal dat zowel super plastisch als heel constructief wordt inzet. Er wordt robuust ‘gemetseld en getimmerd’ met ingedroogde kleiplakken of juist frivool gemodelleerd en ‘gevlochten’ vanuit zachte substantie. Ook in de glazuurbehandeling worden deze uitersten gezocht, wat kan resulteren in een zijdezachte, stoffelijke tactiliteit. Construeren en decoreren vallen samen in het werk. Diverse motieven worden met elkaar verenigd tot een harmonieus, maar ook ambivalent geheel. Esthetiek en verleiding worden niet geschuwd maar ook ondervraagd. Het werk lijkt te willen behagen, maar zet tevens op het verkeerde been.
Het medium fotografie wordt gebruikt om heel gericht in te zoomen, maar ook om het toeval ruimte te geven en terloops, vanuit de ooghoek, vast te leggen. Via de camera worden details uit de werkelijkheid gereduceerd tot een plaatje; een gekaderd beeld. Onscherptes worden gevangen in een compositie van kleurgradients. Soms vormt een foto, eenmaal uitvergroot en geprint op tekenpapier, de basis voor een tekening. De print fungeert als startbeeld dat uitnodigt tot een toevoeging van verschillende lagen, bijvoorbeeld meditatief bewegend of meer bruut destructief. De rand, het beeldkader is een belangrijk element in het werk. De cirkel vormt vaak het begin.