Kunstenaars

Jet Altenburg Ide Andre Charlotte Arends Alphons ter Avest Joost Bakker Sophie Bekkering Aafke Bennema Wouter Bijl Laurens de Blocq van Scheltinga Ben Bodt Eefje Bouwkamp Francoise Braun Erik Buijs Niels van Bunningen Krista Burger Henri Burgers Laura Casas Valle Peter Colstee Liesbeth Crooijmans Anneke Dekkers Quinten Dierick Roos van Dijk Dolf Dijkstra Marcel Doorduin Liesbeth Doornbosch Pieter Drift Brieke Drost Anneke van der Eerden Sibylle Eimermacher Frank en Michiel Aline Eras Adriaan van Esveld Sylvia Evers Arash Fakhim Mirka Farabegoli Monique Fisscher Anne von Freyburg Ad Gerritsen Jeroen Glas Mieke Gresnigt Marjolein de Groen Rob Groot Zevert Klaas Gubbels Terry van Gurp / vGtO Anne ten Ham Hanny Heetman Rosemin Hendriks Lieven Hendriks Wout Herfkens Barend van Hoek Juul Hogeling Janske Hombergen Francis Hoogland Anke van Hout Jeroen Huisman Anneke Ingwersen Rogier Janssen Anya Janssen Esther de Jong Ed Joosting Buunk Hans Jungerius Jissel Kerkstra Wenda Kieskamp Mark de Kievit Koen Kievits Theo Konijnenburg Trudy Koning Francis Konings Kinke Kooi Caroline Kortenhorst Wim Korvinus Marcel Kronenburg Peter Krynen Mirjam Kuitenbrouwer Lydia Lambrechts Carel Lanters Annemiek Laros Bram van Leeuwenstein Chantal van Lieshout Heidi Linck Renneke van der Linden Thijs Linssen Oscar Lourens Fiona Lutjenhuis Anand Mahabier Lobke Meekes Niek Michel Marijke Mink Kasper van Moll Geovanini Morais Barros Marianna Morello Anouk Mulders Marij Nielen Bart Nijboer Rinke Nijburg Wilfried Nijhof Miyuki Okuyama Bert van Ommen Peter Otto Elka Oudenampsen Rene Oudenhoven / vGtO Marry Overtoom Edwim Peters Marijke Pielage E. Pietersen Barbara Polderman Justin Prang Marcel Reijerman Marie Reintjes Hjalmar Riemersma Rene Roeten Maria Roosen Anita Salemink Wim Salki Anneke Savert Loes van Schaaijk Matthias Schaareman Milan Schellingerhout Roland Schimmel Lique Schoot Esmee Seebregts Lucas Sloot Marcel Smink Rianne Snik Melanie Spenkelink Jose Sprenkels Joep Sterman Judith Stolker Hanni Stolker Rob Sweere Jerome Symons Mireille Tap Louise te Poele Leon Tebbe Gerda Ten Thije Julius Thissen Simon van Til Suzanne Valkenburg Els van 't Klooster Cora van Antwerpen Daphne van de Velde Daniel van der Veer Albert van der Weide Mark van Doorn Bart Verburg Donna Verheijden Cindy Vermeulen Gijs Verschoor Erik Vinkenoog Roos van der Vliet Rob Voerman Lys Vosselman Bert Vredegoor Hans Vredegoor Petra de Vries Hans Walraven Robert van Welsum Rozemarijn Westerink Hans Wijninga Paulien Wittenrood

Mirjam Kuitenbrouwer

Mirjam  Kuitenbrouwer
In haar werk en in de vele teksten die ze schrijft poogt Mirjam Kuitenbrouwer begrippen als waarneming en werkelijkheid te doorgronden. Ze noemt de werkelijkheid ‘een verwarde zaak’ en probeert in een haast filosofisch proces deze kluwen te ontwarren.
Kuitenbrouwer kan alleen grip krijgen op het fenomeen werkelijkheid door afstand te creëren. En dat vormt meteen een probleem, want er bestaat geen afstand tot de werkelijkheid. “Als ik afstand van de werkelijkheid zou nemen, zou dat mijn dood betekenen”, merkt Kuitenbrouwer terecht op. In haar werk zoekt ze daarom naar middelen om barrières tussen zichzelf en de wereld op te werpen. Niet om de wereld geheel te blokkeren, maar om de blik op de wereld om te leiden. Alleen zo ontstaat volgens Kuitenbrouwer een reflectief inzicht in de wereld en kun je de werkelijkheid doorgronden.
Die barrière kan een camera, een lens of een raam zijn. Ze heeft inmiddels een zeer uitgebreide verzameling van analoge foto- en filmcamera’s, viewers, lenzen en spiegels aangelegd. Samen met een archief van aantekeningen, citaten, teksten en boeken, vormen ze de bouwstenen van haar oeuvre.
Door middel van architectonische modellen, gecombineerd met lenzen als vensters, legt Kuitenbrouwer haar filosofie over het waarnemen bloot, waarin elementen als binnen en buiten, schaal en maat een essentiële rol spelen.
In de Recursiecabine komt alles samen. De cabine is gemodelleerd naar de behuizing van een oude super 8 viewer-editor, die een grote overeenkomst heeft met de schrijfzolder van de Duitse schrijver Uwe Johnson in Berlijn. Kuitenbrouwer omschrijft het werk zelf als “een kamer waarbinnen met minimale middelen een complete leefwereld is opgezet als een uitdijend heelal”. De kamer heeft weliswaar een deur en grote raampartij, maar het is voor de bewoner niet mogelijk naar buiten te kijken. Het contact met de buitenwereld komt alleen op een indirecte manier tot stand; door middel van de attributen die in de kamer te vinden zijn. Zo blijken alle boeken die in het raam staan en het uitzicht blokkeren, te gaan over vensters, uitzichten en manieren van waarnemen. De wereldbol in de globestandaard is vervangen door een scharnierend raamkader met daarin een speciale sterk verkleinende lens. Als je er op afstand doorheen kijkt wordt de hele wereld van het kamertje erin samengebald.

Loading...

Beeldende Kunst Arnhem Partners

Bezoek ook Beeldende Kunst Arnhem

Beeldende Kunst Arnhem