Anneke Ingwersen
Reversed Slhouettes of European History - Collaboration of the Former Surpressed', 2017, Zuurvrij zwart papier in lijst met ontspiegeld glas, 75x55cm
In verschillende media (papercuttings, schimmenspel, film, fotografie, installatie, publicaties) onderzoekt Ingwersen de schaduw als methode, materiaal en metafoor voor vragen van thuishoren, vervreemding, verscheidenheid, geschiedenis en identiteitspolitiek.
Sinds haar Master of Fine Art bij het Dutch Art Institute (2015) heeft haar werk een meer geëngageerde toon verkregen en heeft gemond in het langdurige onderzoek ‘Wanneer stopt toen’ naar de sporen van het koloniale verleden in ons heden. Om haar onderzoek naar maatschappelijke thema’s te delen onderhoudt zij een sociale praktijk, geeft onder andere workshops schimmenspel.
Haar werk maakte deel uit van Sonsbeek‘16 TransACTION (NL), the Van Abbe Museum (NL), Summerschool TAAK at Marfa Texas (US), Museum Bronbeek (NL), Schloss Ringenberg (D), Malkasten Düsseldorf (D) and Blast (D), Museum Arnhem (NL).