Op de Huid

Minke SchonthalerOp de Huid
Gezien op 29 oktober 2021.
Kunstenaars: Jivan van der Ende ft. An Onghena, Marten Hendriks, Anya Janssen, Robin Speijer, Eefje Wijnings, Eduards Zarins
 
Omstand is een organisatie voor hedendaagse beeldende kunst met een tentoonstellingsruimte in de voormalige elektriciteitsfabriek aan de Van Oldenbarneveldtstraat. Een indrukwekkend gebouwencomplex opgetrokken uit staal en baksteen, ontworpen door de Nederlandse architect Henk Fels.  
 
Bij de open ingang van één van de gebouwen zit een vrouw aan een klein rond tafeltje thee te drinken en een boek te lezen. Ze wordt warm gehouden door een elektrisch kacheltje. Ik mag naast haar plaatsnemen aan het tafeltje en we kletsen wat. Al snel neemt ze me mee naar de eerste locatie van de tentoonstelling. Hier zet ze een politiepet op (eigenlijk moet ze ook een politiejasje aan, maar dat past ze niet, zegt ze), pakt een porseleinen bord, vraagt aan mij m’n ogen dicht te doen en gooit het bord hard tegen een muur kapot. Op de muur wordt een bodybuilder geprojecteerd. Ik ben onder de indruk van het helse kabaal. Uit mijn reactie maakt ze op dat ik misschien ook wel een bord kapot wil gooien en voor ik het weet gooi ik - opnieuw met mijn ogen dicht - een wit bord tegen de muur met bodybuilder. Pas na twee keer gooien breekt het en vermengt het zich met de andere scherven die al op de grond liggen. Deze performance, waar ik onverwacht deel van word gemaakt, is onderdeel van het werk van Jivan van der Ende.
 
Jivan van der Ende onderzoekt in haar werk het ontstaan van betekenis bij objecten en de verandering hiervan. Bijvoorbeeld hoe een politiepet geassocieerd wordt met status en macht en wat er met deze betekenis gebeurt wanneer de politiepet onderdeel gemaakt wordt van een kunstinstallatie. Net als Jivan van der Ende heeft ook Eefje Wijnings een achtergrond in mode maar bij Wijnings bepalen vorm, kleur, materiaal en textuur de inhoud. En dat is duidelijk terug te zien in haar kleurrijke, geborduurde panelen die er zacht en aaibaar uitzien. Ook het werk van Robin Speijer ontstaat vanuit een fascinatie voor textiel. Geïntrigeerd door de verschillende vormen van plooiende stoffen schildert Speijer levensechte uitvergrotingen van rimpels en kreukels in verschillende soorten textiel.
 
Inmiddels zijn we terug op de plek met het ronde tafeltje en wordt er thee voor mij gezet. Aan mijn rechterhand speelt een film van Eduards Zarins. Zarins creëert nieuwe situaties door middel van performances. Al doende ontstaat er een verhaal, met een locatie, een personage en beweging. Mijn oog dwaalt door de ruimte. Het is een rechthoek met hoge muren zonder ramen, verlicht door TL-balken. Aan de kopse kant hangt een schilderij van Anya Janssen. Mijn gastvrouw legt uit dat het een portret is van een transman. Het portret Indigochild is geschilderd in zachte, diffuse pasteltinten. Door haar realistische manier van schilderen zit Janssen de geportretteerde zo dicht op de bijna doorzichtige huid dat iedere imperfectie zichtbaar wordt.
 
Na het kopje thee gaan we naar de volgende ruimte. Het zonlicht valt door grote hoge ramen naar binnen en werpt lange schaduwen op de muren. Een groot contrast met de andere ruimte. Naast het werk van de eerdergenoemde kunstenaars vallen me nu ook kleine rechthoekige schilderijtjes op. Wanneer ik wat dichterbij kom zie ik dat het luciferdoosjes zijn. De doosjes zijn door Marten Hendriks beschilderd met beelden die hij al eens gemaakt of verzameld had. Door ze voor deze tentoonstelling telkens op een andere manier te rangschikken ontstaan er nieuwe beelden.
 
De tentoonstelling Op De Huid is nog tot en met 28 november te zien in Omstand, space for contemporary art in Arnhem.
 
 
 
 
» Bekijk de tentoonstelling Op de Huid

Loading...

Beeldende Kunst Arnhem Partners

Bezoek ook Beeldende Kunst Nijmegen

Beeldende Kunst Nijmegen