Notice: getimagesize() [function.getimagesize]: Read error! in /home/july/domains/beeldendekunstarnhem.nl/public_html/_back_end/_cms_inc/_upload/image-resizer.class.php on line 47

Warning: Division by zero in /home/july/domains/beeldendekunstarnhem.nl/public_html/_back_end/_cms_inc/_upload/image-resizer.class.php on line 50

Warning: array_key_exists() [function.array-key-exists]: The second argument should be either an array or an object in /home/july/domains/beeldendekunstarnhem.nl/public_html/_inc/_content_readers/_content-reader.inc.php on line 579
Filmprogramma Uitnacht in Focus Filmtheater | Nieuws | Beeldende Kunst Arnhem - Actuele tentoonstellingen

Filmprogramma Uitnacht in Focus Filmtheater

aanvang 19.00 uur / zaal 3
entree is gratis en vrije in en uitloop in de zaal is mogelijk

Platform Beeldende Kunst Arnhem presenteert uiteenlopende films die zijn gemaakt door beeldend kunstenaars en tonen een scala aan verhalen en sferen die allemaal gelinkt zijn aan het thema Mars! De maatschappij komt weer in beweging, men laat van zich horen. Gele hesjes, klimaatspijbelaars en de boze witte man. We dompelen ons onder met dogma’s, de vierde feministische golf en met problematiek waar we liever van wegkijken. Precies wat kunst kan doen is de vinger op de zere plek leggen. Mars! gaat over bewegingen, sociale constructies, de barricade en activisme. De filmavond bestaat uit twee delen: het eerste deel is samengesteld door Jeroen Glas en Thijs Linssen. Het tweede deel omvat keuzefilms van Arnhemse kunstinstellingen. Met een bijdrage van: Plaatsmaken, Museum Arnhem, Machinery of Me, Collectie de Groen, Wentelteefjes, Studio Omstand
 
 
BLOK 1 / films kunstenaars
duur: ongeveer 65 minuten
Inleiding op het programma door Jeroen Glas
 
  • 7 square metres, 2011, Karl Philips, ong. 20’
Kunstenaar Karl Philips begraaft een opvouwbare caravan in het Pukkelpop-veld. Een poëtische opstand tegen de commercialisering van alternatieve festivals. Het uitgraven van de caravan tijdens het festival moest de opstanding van ‘the underground’ betekenen, het bewijs dat activisme en idealisme nog steeds mogelijk zijn in de kunst.
 
  • Desti, 2018, Thomas Kuijpers, 16’
Hoe ziet de ideale wereld eruit als we verder kijken dan de problemen waar we voor staan? En welke route volgen we daarin? Tijdens zijn verblijf in Zweden stelde Kuijpers deze vragen aan de lokale bevolking.
 
  • Revolution why don’t you love me, 2012,  Suat Ogüt 7’05”
Protestbeelden en iemand die geluidseffecten maakt die passen bij het getoonde beeld. Het verhaal gaat over een groep vrienden die naar een ongeoorloofde demonstratie gaat en maakt hiermee een audiovisuele herinnering aan die dag.
 
  • Birth of a Nation, 2010, Daya Cahen, 12’
Een unieke militaire academie in Moscow, waar meisjes van 11-17 jaar leren hoe ze de ideale Russische patriot en de ideale Russische vrouw kunnen worden.
 
  • Obstacle Course 2, 2014, Noël Lozen, 3’
Een luchtige mars van een fanfare die een hindernisbaan doorlopen terwijl ze spelen.
 
  • No Pueblito, 2019, Annegret Kellner, 3’
Te midden van de onlusten in de Zuid-Amerikaanse landen maakt Annegret Kellner een baken van rust door een vlag te plaatsen op de pampa.
 
  • Alleen het slechte geeft me nog het gevoel ertoe te doen, 2019, Himmelsbach, 3’05”
Himmelsbach onderzoekt wat voor gevolgen het heeft als hij op de ‘slechtste’ stemt, de politicus die voor zijn gevoel enkel kwade gevolgen voor de toekomst van Nederland heeft.
 
BLOK 2  / keuzes van de de BK instellingen,
Duur: 123 minuten
Inleiding door Rieke Righolt van Machinery of Me, over Software Garden
 
  • Machinery of Me: Software Garden, 2018, Rory Pilgrim, 51'30"
Met Software Garden biedt Pilgrim een alternatief model voor het gebruik van technologie, door een meer medemenselijke vorm van uitwisseling waarin de on- en offlinewereld samenvalt. 
 
  • Collectie de Groen: 20 horseman, 2014, Erik Wesselo, 1,23”
This video, filmed in Lesotho (South Africa), depicts the inseparable relationship between man and nature, as well as the fragility of human kind. As the horsemen approach us over and over, the viewer wonders each time whether this will be the time that the horses will finally crash into them.
 
  • Plaatsmaken: Backward, 1997, Erik Wesselo, 4'53”
De kunstenaar rijdt achterstevoren op een paard. De wapperende blouse en manen laten ons onverbiddelijk naar vrijheid verlangen, en naar de zegen van het dwars ingaan tegen alles dat vastligt.
 
  • Museum Arnhem: Whispering Pines, 2018, Shana Moulton, Collectie Museum Arnhem,  35’
Kan huishoudelijk werk tot verlichting leiden? Shana Moulton maakt sinds tien jaar video’s en installaties waarin haar alter-ego Cynthia centraal staat. In de tragikomische reeks Whispering Pines wil Cynthia zich bevrijden van negatieve gedachten.
 
  • Wentelteefjes: Sorry I haven't post, 2020, Swaeny Nina, 6’48”
Dit werk is geïnspireerd door haar huidige residentie bij de NDSM werf in Amsterdam en gaat over gentrificatie, de invloed van social media en de social picture.
 
  • Studio Omstand: Best Prize Trophy Wife, 2018, Oscar Juul-Sørensen, 20’
A white privilege blind heterosexual man falls madly in love with an exotic but dangerous woman who turns out to be more than he can handle. He shows her his world, takes her on a journey of a life time to find out there is no stopping the powerful mind of his lovers heart.
 
 
 

Loading...

Beeldende Kunst Arnhem Partners

Bezoek ook Beeldende Kunst Nijmegen

Beeldende Kunst Nijmegen