Kunstenaars

Carolina Agelink Jet Altenburg Arno Arts Alphons ter Avest Joost Bakker Sophie Bekkering Aafke Bennema Wouter Bijl BiOP Laurens de Blocq van Scheltinga Ward Blokland Saskia Blokzijl Ben Bodt Eefje Bouwkamp Francoise Braun Erik Buijs Krista Burger Henri Burgers Lobke Burgers Laura Casas Valle Ronald de Ceuster Peter Colstee Liesbeth Crooijmans Saskia Daemen Jan Dekker Roos van Dijk Marcel Doorduin Liesbeth Doornbosch Pieter Drift Brieke Drost Anneke van der Eerden Sibylle Eimermacher Aline Eras Adriaan van Esveld Willeke Evenhuis Sylvia Evers Mirka Farabegoli Monique Fisscher Anne von Freyburg Ad Gerritsen Jeroen Glas Gert Gortemaker Christiane Gossel Kees Goudzwaard Mieke Gresnigt Marjolein de Groen Gerhard Stephanus de Groot Rob Groot Zevert Klaas Gubbels Terry van Gurp / vGtO Anne ten Ham May Heek Hanny Heetman Rosemin Hendriks Mariës Hendriks Lieven Hendriks Wout Herfkens Barend van Hoek Juul Hogeling Janske Hombergen Francis Hoogland Anke van Hout Huijbers en Agelink Jeroen Huisman Reinier de Huu Anneke Ingwersen Rogier Janssen Anya Janssen Marion Jebbink Esther de Jong Ed Joosting Buunk Peter Jordaan Hans Jungerius Jissel Kerkstra Tamara Kho Wenda Kieskamp Theo Konijnenburg Trudy Koning Francis Konings Kinke Kooi Caroline Kortenhorst Wim Korvinus Jaap Kroneman Marcel Kronenburg Peter Krynen Mirjam Kuitenbrouwer Lydia Lambrechts Carel Lanters Bram Leeuwenstein Heidi Linck Renneke van der Linden Thijs Linssen Oscar Lourens Marina Maas Anand Mahabier Lobke Meekes Niek Michel Marijke Mink Geovanini Morais Barros Marianna Morello Anouk Mulders Rinke Nijburg Miyuki Okuyama Bert van Ommen Joost van Ophem Peter Otto Elka Oudenampsen René Oudenhoven / vGtO Marijke Pielage E. Pietersen Barbara Polderman Justin Prang Marcel Reijerman Lars Reinboud Wouter Rens Hjalmar Riemersma Wouter van Riessen René Roeten Maria Roosen Anita Salemink Wim Salki Cornelie Samsom Anneke Savert Loes van Schaaijk Matthias Schaareman Bianca Schepers Roland Schimmel Lique Schoot Suze May Sho Anna Sinnema Marcel Smink Melanie Spenkelink Vanessa Speur José Sprenkels José Sprenkels Joep Sterman Judith Stolker Hanni Stolker Patty Struik Rob Sweere Jerome Symons Roeki Symons Louise te Poele Leon Tebbe Gerda ten Thije Simon van Til Suzanne Valkenburg Els van 't Klooster Cora van Antwerpen Albert van der Weide Mark van Doorn Daniël van der Veer Monique Vegter Wouter Venema Casper Verborg Bart Verburg Gijs Verschoor Lisa Vieten Erik Vinkenoog Roos van der Vliet Rob Voerman Carlijn Voorneveld Lys Vosselman Bert Vredegoor Hans Vredegoor Petra de Vries Hans Walraven Rebacca Wasserman Maarten Wetsema Hans Wijninga Kees Willemsen Suraya de Wit Paulien Wittenrood Sabine Zwikker

Simon van Til

Simon van  Til
Simon van Til gebruikt de fotocamera als meetinstrument om onderzoek te doen naar mogelijkheden en onmogelijkheden van het in beeld brengen van de wereld. Van Til zoekt naar manieren om tijd en daaraan gerelateerd ook licht en afstand, te vangen. Zijn werk loopt synchroon aan de werkelijkheid.
In het werk From ad To / Elongated View fotografeert Van Til de horizon boven een uitgestrekte zee, terwijl hij de cameralens exact 8 minuten en 19 seconden open zet. Dit is de tijd die het zonlicht erover doet om de aarde te bereiken. Het gaat Van Til niet om het in beeld brengen van een romantische zonsondergang; de uiteindelijke foto is het resultaat van een exercitie om de reis van het zonlicht naar de aarde vast te leggen. We beseffen ons dat we bij het bekijken van de zon, niet de zon van dat ene moment, maar de zon van 8 minuten en 19 seconden geleden zien. Van Til laat ons daarmee terug in de tijd reizen.
In Night denken we een abstract blauw vlak te zien, maar ook hier kijken we naar de werkelijkheid, waarbij de camera gedurende 8 uur en 13 minuten gericht was op de hemel; de exacte tijd tussen zonsondergang en zonsopgang op een heldere voorjaarsnacht. De nachtelijke duisternis wordt door het geringe licht van ondergaande en opkomende zon verdrongen, met een blauwe glans als resultaat, als was het een foto van een heldere hemel overdag.
In Appearence into View richt Van Til zijn camera niet op de hemel, maar op het landschap. Hier legt hij de aanvang van de dag vast door zijn lens exact 93 minuten te openen, de tijdspanne tussen het breken van de duisternis en de opkomst van de zon. In complete duisternis zien we niets, maar nog voor de eerste echte zonnestralen, doemt de wereld voor ons op. Het beeld van deze opdoemende wereld refereert aan het fotografische beeld dat in de donkere kamer heel langzaam ontstaat op het lichtgevoelige papier.
Dat de relatie met de werkelijkheid vaak wordt verstoord, symboliseert het werk Single View. We zien een foto van een venster met gewolkt glas, dat het doorzicht belemmert. Voor Van Til is dit beeld een metafoor van de dampkring die ons overdag het uitzicht op het heelal ontneemt. 

Loading...

Beeldende Kunst Arnhem Partners