Kunstenaars

Jet Altenburg Ide Andre Charlotte Arends Alphons ter Avest Joost Bakker Sophie Bekkering Aafke Bennema Wouter Bijl Laurens de Blocq van Scheltinga Ben Bodt Eefje Bouwkamp Francoise Braun Erik Buijs Niels van Bunningen Krista Burger Henri Burgers Laura Casas Valle Peter Colstee Liesbeth Crooijmans Anneke Dekkers Quinten Dierick Roos van Dijk Marcel Doorduin Liesbeth Doornbosch Pieter Drift Brieke Drost Anneke van der Eerden Sibylle Eimermacher Frank en Michiel Aline Eras Adriaan van Esveld Sylvia Evers Arash Fakhim Mirka Farabegoli Monique Fisscher Anne von Freyburg Ad Gerritsen Jeroen Glas Mieke Gresnigt Marjolein de Groen Rob Groot Zevert Klaas Gubbels Terry van Gurp / vGtO Anne ten Ham Hanny Heetman Rosemin Hendriks Lieven Hendriks Wout Herfkens Barend van Hoek Juul Hogeling Janske Hombergen Francis Hoogland Anke van Hout Jeroen Huisman Anneke Ingwersen Rogier Janssen Anya Janssen Esther de Jong Ed Joosting Buunk Hans Jungerius Jissel Kerkstra Wenda Kieskamp Koen Kievits Theo Konijnenburg Trudy Koning Francis Konings Kinke Kooi Caroline Kortenhorst Wim Korvinus Marcel Kronenburg Peter Krynen Mirjam Kuitenbrouwer Lydia Lambrechts Carel Lanters Annemiek Laros Bram van Leeuwenstein Chantal van Lieshout Heidi Linck Renneke van der Linden Thijs Linssen Oscar Lourens Fiona Lutjenhuis Anand Mahabier Lobke Meekes Niek Michel Marijke Mink Kasper van Moll Geovanini Morais Barros Marianna Morello Anouk Mulders Marij Nielen Bart Nijboer Rinke Nijburg Wilfried Nijhof Miyuki Okuyama Bert van Ommen Peter Otto Elka Oudenampsen Rene Oudenhoven / vGtO Marry Overtoom Edwim Peters Marijke Pielage E. Pietersen Barbara Polderman Justin Prang Marcel Reijerman Marie Reintjes Hjalmar Riemersma Rene Roeten Maria Roosen Anita Salemink Wim Salki Anneke Savert Loes van Schaaijk Roland Schimmel Lique Schoot Esmee Seebregts Lucas Sloot Marcel Smink Rianne Snik Melanie Spenkelink Jose Sprenkels Joep Sterman Judith Stolker Hanni Stolker Rob Sweere Jerome Symons Mireille Tap Louise te Poele Leon Tebbe Gerda ten Thije Julius Thissen Simon van Til Suzanne Valkenburg Els van 't Klooster Cora van Antwerpen Daphne van de Velde Daniel van der Veer Albert van der Weide Mark van Doorn Bart Verburg Donna Verheijden Gijs Verschoor Erik Vinkenoog Roos van der Vliet Rob Voerman Lys Vosselman Bert Vredegoor Hans Vredegoor Petra de Vries Hans Walraven Robert van Welsum Rozemarijn Westerink Hans Wijninga Paulien Wittenrood

Simon van Til

Simon van  Til
Simon van Til gebruikt de fotocamera als meetinstrument om onderzoek te doen naar mogelijkheden en onmogelijkheden van het in beeld brengen van de wereld. Van Til zoekt naar manieren om tijd en daaraan gerelateerd ook licht en afstand, te vangen. Zijn werk loopt synchroon aan de werkelijkheid.
In het werk From ad To / Elongated View fotografeert Van Til de horizon boven een uitgestrekte zee, terwijl hij de cameralens exact 8 minuten en 19 seconden open zet. Dit is de tijd die het zonlicht erover doet om de aarde te bereiken. Het gaat Van Til niet om het in beeld brengen van een romantische zonsondergang; de uiteindelijke foto is het resultaat van een exercitie om de reis van het zonlicht naar de aarde vast te leggen. We beseffen ons dat we bij het bekijken van de zon, niet de zon van dat ene moment, maar de zon van 8 minuten en 19 seconden geleden zien. Van Til laat ons daarmee terug in de tijd reizen.
In Night denken we een abstract blauw vlak te zien, maar ook hier kijken we naar de werkelijkheid, waarbij de camera gedurende 8 uur en 13 minuten gericht was op de hemel; de exacte tijd tussen zonsondergang en zonsopgang op een heldere voorjaarsnacht. De nachtelijke duisternis wordt door het geringe licht van ondergaande en opkomende zon verdrongen, met een blauwe glans als resultaat, als was het een foto van een heldere hemel overdag.
In Appearence into View richt Van Til zijn camera niet op de hemel, maar op het landschap. Hier legt hij de aanvang van de dag vast door zijn lens exact 93 minuten te openen, de tijdspanne tussen het breken van de duisternis en de opkomst van de zon. In complete duisternis zien we niets, maar nog voor de eerste echte zonnestralen, doemt de wereld voor ons op. Het beeld van deze opdoemende wereld refereert aan het fotografische beeld dat in de donkere kamer heel langzaam ontstaat op het lichtgevoelige papier.
Dat de relatie met de werkelijkheid vaak wordt verstoord, symboliseert het werk Single View. We zien een foto van een venster met gewolkt glas, dat het doorzicht belemmert. Voor Van Til is dit beeld een metafoor van de dampkring die ons overdag het uitzicht op het heelal ontneemt. 

Loading...

Beeldende Kunst Arnhem Partners

Bezoek ook Beeldende Kunst Nijmegen

Beeldende Kunst Nijmegen