Kunstenaars

Carolina Agelink Jet Altenburg Ide Andre Arno Arts Alphons ter Avest Joost Bakker Sophie Bekkering Aafke Bennema Wouter Bijl BiOP Laurens de Blocq van Scheltinga Ward Blokland Saskia Blokzijl Ben Bodt Eefje Bouwkamp Francoise Braun Erik Buijs Niels van Bunningen Henri Burgers Lobke Burgers Krista Burgers Laura Casas Valle Ronald de Ceuster Peter Colstee Liesbeth Crooijmans Jan Dekker Quinten Dierick Roos van Dijk Marcel Doorduin Liesbeth Doornbosch Pieter Drift Brieke Drost Anneke van der Eerden Sibylle Eimermacher Frank en Michiel Aline Eras Adriaan van Esveld Willeke Evenhuis Sylvia Evers Arash Fakhim Mirka Farabegoli Monique Fisscher Anne von Freyburg Ad Gerritsen Jeroen Glas Gert Gortemaker Christiane Gossel Mieke Gresnigt Marjolein de Groen Gerhard Stephanus de Groot Rob Groot Zevert Klaas Gubbels Terry van Gurp / vGtO Anne ten Ham May Heek Hanny Heetman Rosemin Hendriks Lieven Hendriks Wout Herfkens Barend van Hoek Juul Hogeling Janske Hombergen Francis Hoogland Anke van Hout Huijbers en Agelink Jeroen Huisman Reinier de Huu Anneke Ingwersen Bart Jansen Rogier Janssen Anya Janssen Marion Jebbink Esther de Jong Ed Joosting Buunk Peter Jordaan Hans Jungerius Jissel Kerkstra Tamara Kho Wenda Kieskamp Theo Konijnenburg Trudy Koning Francis Konings Kinke Kooi Caroline Kortenhorst Wim Korvinus Jaap Kroneman Marcel Kronenburg Peter Krynen Mirjam Kuitenbrouwer Lydia Lambrechts Carel Lanters Bram Leeuwenstein Heidi Linck Renneke van der Linden Thijs Linssen Oscar Lourens Fiona Lutjenhuis Marina Maas Anand Mahabier Lobke Meekes Niek Michel Marijke Mink Geovanini Morais Barros Marianna Morello Anouk Mulders Rinke Nijburg Miyuki Okuyama Bert van Ommen Joost van Ophem Peter Otto Elka Oudenampsen RenĂ© Oudenhoven / vGtO Marijke Pielage E. Pietersen Barbara Polderman Justin Prang Marcel Reijerman Lars Reinboud Marie Reintjes Wouter Rens Hjalmar Riemersma René Roeten Maria Roosen Anita Salemink Wim Salki Cornelie Samsom Anneke Savert Loes van Schaaijk Matthias Schaareman Bianca Schepers Roland Schimmel Lique Schoot Suze May Sho Anna Sinnema Marcel Smink Melanie Spenkelink Vanessa Speur José Sprenkels Joep Sterman Judith Stolker Hanni Stolker Patty Struik Rob Sweere Jerome Symons Roeki Symons Louise te Poele Leon Tebbe Gerda ten Thije Julius Thissen Simon van Til Suzanne Valkenburg Els van 't Klooster Cora van Antwerpen Albert van der Weide Mark van Doorn Daniël van der Veer Monique Vegter Casper Verborg Bart Verburg Gijs Verschoor Lisa Vieten Erik Vinkenoog Roos van der Vliet Rob Voerman Carlijn Voorneveld Lys Vosselman Bert Vredegoor Hans Vredegoor Petra de Vries Hans Walraven Rebacca Wasserman Hans Wijninga Kees Willemsen Suraya de Wit Paulien Wittenrood Sabine Zwikker

Anneke van der Eerden

Anneke van der  Eerden
Anneke van der Eerden past een ornamentele beeldtaal toe om gevoelens en gedachten concreet te maken. Ze heeft een eigen idioom ontwikkeld bestaande uit druppelvormen, spiralen, vlammen en sterren. Deze vormen worden zo lang gespiegeld, gestapeld en herhaald totdat er een oneindig universum ontstaat. Soms isoleert ze een detail uit een groter geheel, waarmee ze een nieuwe wereld creëert.  De grillige, organische structuren in haar werk – ze noemt ze zelf ‘dieptestructuren’ - vertonen een sterke gelijkenis met fractals: geometrische figuren, opgebouwd uit delen die min of meer gelijkvormig zijn aan de figuur zelf. Net als fractals zijn de structuren van Van der Eerden opgebouwd uit immens veel details en motieven die zich op steeds kleinere schaal herhalen. Ze lijken grillig en geordend tegelijk. Daarmee kunnen de werken van Van der Eerden als metaforen van chaos gezien worden. In de wiskunde wordt chaos beschouwd als een schijnbare wanorde die geordend tot stand komt.  
Voor de tentoonstelling maakte Van der Eerden een nieuw werk, dat zij baseerde op een schilderij uit 1996 met de titel Black Out. In Black Out # 4 zoomt ze letterlijk in op een detail uit het eerdere werk. Het is alsof we met een loep de structuur van een enkele ster bestuderen en in een nog uitbundiger en vlammender universum terechtkomen. “Hoe kleiner je gaat, hoe overweldigender het wordt”, aldus Van der Eerden. Van der Eerden probeert met het werk grip te krijgen op iets dat fysiek wel voelbaar, maar niet zichtbaar is. Zij omschrijft een black out als een moment van pure vernauwing en paniek, waarop verwijding en vernieuwing volgen. Orde en wanorde komen hier samen.

Loading...

Beeldende Kunst Arnhem Partners

Bezoek ook Beeldende Kunst Nijmegen

Beeldende Kunst Nijmegen