De Constructie Van De Wereld  107

Albert van der WeideDe Constructie Van De Wereld  107
Deze column gaat over een reis door Griekenland, bezoek aan de klassieken, het eiland Serifos en aan  de Docuemnta 14 in Athene. Gaat voor een mini deel over mijn kunstproject ALBERT & SONSBEEK Arnhem dat zich van november 2016 tot november 2017 zal  ontwikkelen.
Griekenland.


We reisden 17 dagen in Griekenland, via Athene per huurauto over de Peloponessos. Bezochten en zagen de opgravingen en musea van de klassieke Griekse cultuur  in o.m. Delfhi, Olympia, Sparte en Korinthe. Invloedrijke relieken van wat de basis van wat ook onze beschaving is; de democratie, overheidsbestuur, cultuur, kunst en sport. Gematerialiseerd in relatief goed geconserveerde indrukwekkende grote tempels, huizen, werkplaatsen en stadions. In de musea ruim aandacht voor de onder- en achterliggende  filosofie, politieke structuren en over  uitbuiting en slavernij. Hoe hoogstaand, belangrijk en mooi het ooit was toen. Zachtaardig, kieskeurig en verfijnd waren de machthebbers niet om hun doelen te bereiken. We overnachten in mooie hotels + ontbijt en gebruikten het avond maaltijd, in aardige restaurants met een redelijke  prijs kwaliteit verhouding .  
Vanuit ons perspectief geen land in een economische crisis. Vluchtelingen hebben we niet gezien waarop ik me overigen ook niet op verheugd had.

Na de klassieke oudheid  scheepten we ons in de havenstad Pireus  nabij Athene en voeren in een aantal uren naar het mooie eiland Serifos waar we gastvrij werden ontvangen door vrienden die op het eiland een huis bezitten. Mooi wit geschilderd huis met blauwe deuren. Ingericht met alles wat het leven comfortabel, esthetisch en efficiënt maakt. Onze dagen waren ontspannen. Restaurants en winkels op loopafstand waar alles te koop is om een het leven rijk en een  idylle te noemen. We lagen op het strand en maakten pittige wandelingen en bespraken een scala  onderwerpen. Bezochten andere Nederlanders die al decennia op het eiland wonen en hun leven afgestemd hebben op Serifos. Ze zijn ingeburgerd, kennen veel eilanders en spreken vloeiend of mondjesmaat de taal. Met de eigenaar van een Italiaans restaurant sprak ik over de economische crisis. Hij maakte  me de situatie waarin veel Grieken in moeten leven herkenbaar.

Terug  naar Pireus en Athene om de mega grote beeldende kunst tentoonstelling Documenta 14  te bezoeken. De Documenta is een Duits initiatief en vind doorgaans alleen in Kassel plaats. Een mega spraakmakend evenement dat om de vijf jaar plaats vind. De organisatie van de Documenta  besloot om de tentoonstelling min of meer in tweeën te knippen en ook in Athene plaats te laten vinden. Athene is nu het middelpunt van de internationale beeldende kunst. Ik bezocht vanaf 1977 alle edities van de Documenta  in Kassel. Voornamelijk om nieuwe kennis over de kunst in relatie met de wereld te verwerven. Ook Documenta 14 in Athene had deze inpakt op me. Het werk van de 163 deelnemers is verdeelt over verschillende locaties in de stad waardoor je ook kennis maakt en inzicht krijgt in de structuur en opbouw van de metropool. Je moet wel de tijd nemen om de locaties te vinden. Door een groot  team van curatoren  onder leiding van de directeur Adam Szymczyk  representeert in de tentoonstelling de globalisering in de kunst.  De kunst is in Athene, geen paleis, kerk of moskee, maar een  eenvoudig huis  met veel  grote en kleine kamers.  
Vlakbij ons hotel, met  uitzicht op de Acropolis, hadden twee daklozen zich met versleten slaapzakken en kartonnen dozen zich geïnstalleerd. De kleinste man zat op een oude rolstoel. Op een doos, dat op een geïmproviseerd altaar leek, stond  o.m. een bakje waarin wat muntgeld lag. Ik doneerde, minder dan ik kon missen, in het bakje en hoorde geluid uit de mond van de man in de rolstoel .

Later sprak ik er met een Athener over de economische crisis. Hij vertelde me dat de oorzaak van de crisis bij de Grieken zelf ligt en de oplossing dus ook. De bemoeienis van Europa lost tijdelijk iets op maar stagneert de werkelijke noodzakelijk veranderingen vertelde hij. Slachtoffers  zijn de mensen die zich aan de onderkant van de samenleving  staande moeten houden. Voor hen is er geen licht aan het eind van de tunnel.
De muren van veel gebouwen en huizen in Athene staan vol  ‘old  and new school’ graffiti. Tekens van onrust, frustratie, woede, verzet en agitatie. Tekens van een stad, een land in crisis.

GROEN ! 
Terug in Sonsbeek. Het park had een groene jas aangetrokken zo leek het . De bomen  hadden enorme groene volumes gekregen.  
Opgebouwd uit miljoenen bladeren aan de takken waar tussen lucht en licht vrij spel hebben. In mijn beleving ieder jaar weer een wonder. Hoewel het wetenschappelijk te verklaren is.
Het groen is ook het bewijs dat het park zichzelf beheert. Opgenomen is in een wonderbaarlijke cyclus die zich ieder jaar weer voltrekt.
Het groen, het sappige, heldere, harde, heftige, zachte groen.
GROEN !
 

Loading...

Beeldende Kunst Arnhem Partners